Majoriteten efterfrågar mer miljöinformation

Andelen konsumenter som vill se mer information om hur varor och produkter påfrestar miljön är nu uppe i 58%. Enligt en undersökning* där man frågade 1 000 personer mellan 18 och 74 år så letar 20% aktivt efter sådan information innan de tar beslut.

Samtidigt visar det sig att de accepterar en mindre mängd information så länge den är ärlig och relevant.

Med andra ord börjar det bli mer och mer aktuellt för producenter att på allvar visa vad de gör för miljön.

Enligt samma undersökning visar det sig att företagen som erbjuder varor och tjänster generellt är dåliga på att kommunicera ut vilka åtgärder de gör.

Här finns det stora möjligheter för den som är på tå att snappa upp nya kunder och ta marknadsandelar från de som lunkar på i vanliga hjulspår.

Vi på Creaprint/STIGE har sedan några år tillbaka hjälpt  våra kunder att tydligt visa i sina trycksaker vilken belastning just deras trycksak har på miljön. Genom att trycka våra symboler på tryckortsidan.

Hör av dig så berättar jag mer.

/Jonas

*Källa: Yttra 2012-05-08

Om creaprint.se

Jag har jobbat i den grafiska industrins tjänst sedan 1983. Jag har hunnit gå igenom fotosättning, de första digitala scannrarna, desktop publishing, PageMaker, QuarkX-press, Acrobat, InDesign, Photoshop, triplex, quadroplex, arkoffset, rulloffset, trådbindning, limbindning, wire-o, klammerhäftning, ICC-profiler, color management, utskjutning, seglaminering, variabeldata, och mycket mer.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera