FDBCK 4.0 är en utveckling av feedbackprocessen som jag initierade och genomförde hos PMP Marknads Konsult 2021. Vi är nu inne på vår fjärde säsong och vi ser nu kraften i feedback fullt ut. Nu har vi gått från att jobba internt till att även involvera kunder och uppdragsgivare i den ädla förmågan att ge och ta emot utvecklande feedback.
Det är glädjande att se vilken närhet och kraft det skapar i relationen mellan kund och leverantör.
Något som bland annat jag själv märkt, är att vi människor har en ängslan över att göra någon illa när vi ger feedback som är konstruktiv. Att däremot ge berömmande feedback är betydligt lättare då effekten ofta gör att mottagaren känner sig glad och till och med lite stolt i situationen. För att överbrygga denna ängslan har vi fått ta till en rak och öppen attityd och sagt att det som behöver utvecklas nödvändigtvis inte behöver vara dåligt. Det kan också innebära att det som redan är bra kan utvecklas ytterligare.
Vi har nu även lagt till s.k. Meta-feedback som en ny fas i utvecklingen. Meta-feedback innebär att den som ger feedback frågar mottagaren hur det kändes att få den feedback som nyligen gavs. Var det relevant, befogad och förståelig feedback som gavs? Det kan också innebära att den som tar emot feedbacken själv ger utvecklande feedback tillbaka till avsändaren på den feedback den nyss fått. Här skapas ett ömsesidigt ansvar för att både ge och ta emot feedback så att den skapar den nytta som den avser.
Som grädde på moset lär vi känna varandra och oss själva ännu bättre och blir tryggare med varandra. Vilket i sin tur skapar trivsel och delaktighet i var och ens personliga utveckling.
Fortsättning följer….
”Den som säger sig vara fullärd, har en del att lära sig om självinsikt.”
Jonas Jernberg