Myndigheter motarbetar mitt klimatinitiativ

I Nerikes Allehandas artikel igår 6/4 beskrev reportern hur lokala myndigheter sätter käppar i hjulet  för medborgarna att göra rätt.

Sedan jag började köra elpodden Zbee i min hemstad Örebro så har jag efter råd av en tillfrågad parkeringsvakt parkerat Zbee på Moped/MC parkeringar i staden.

Det gick bra en lång tid tills i somras då jag fick en parkeringsbot när jag stod på en sådan parkering vid Järntorget i staden. Jag tänkte naturligtvis att det var ett misstag, då Zbee är registrerad som en moped klass 1 och ska således vara berättigad att stå där. Så jag kontaktade Polisen, som sig bör, för att bestrida parkeringsboten.
Nu hör till saken att man ska först betala in pengarna, i mitt fall 1 000 kr., och sedan invänta eventuellt utfall. I bästa fall får man tillbaka pengarna eller så underkänner de ditt bestridande och behåller dina pengar.
Jag betalade in pengarna och skickade in mitt bestridande, med bifogat registreringsbevis där det står att Zbee klassas som moped.

Sedan gick tiden, fem månader, utan att jag hörde något. Handläggningstiden ska enligt uppgift vara tre till fem månader.
Jag tog ny kontakt och undrade ur det gått med mitt överklagande och fick till svar att på grund av rådande arbetsbelastning och semestrar så kan det ta längre tid än vad som anges.
Nu började irritationen hos mig stiga några grader. Jag ger ärligt talat blanka tusan i hur de organiserar sin personal. Säger de att det ska ta en viss tid så ska det väl göra det.

Strax efter detta samtal fick jag en ny parkeringsbot, för samma förseelse, denna gång utanför livsmedelsbutiken på Köpmangatan. 1 000 spänn till att betala.
Nu steg irritationen ytterligare.

Jag försökte nu kontakta ansvariga på kommunen för att kolla vad som egentligen gäller. Men jag blev hela tiden hänvisad till Polisen.
Jag tog istället själv kontakt med Trafikverket och fick där till svar att det är en tolkningsfråga från arbetande parkeringsvakt.
Skylten för MC/Mopedparkering står för: ”Tvåhjulig motorcykel utan sidovagn eller tvåhjulig Moped klass 1 utan sidovagn.”
Vad bra sade jag,
-Min moped klass 1 har ingen sidovagn.
-Nja, men den har tre hjul. Så det är en fråga hur nitiskt man ska tolka ordalydelsen.
-Men jag frågade ju en parkeringsvakt hur jag skulle göra och hon instruerade mig hur jag skulle göra.
– Ja, kanske hon bara ville vara vänlig, sade då tjänstepersonen i andra sidan av luren.
-Tack för den vänligheten svarade jag.
Och nu kommer det konstigaste: Tjänstepersonen bad mig vänta ett tag i luren för hen skulle kolla en sak med sina kollegor.
Efter ett litet tag återkom hen:

-Jag har kollat runt med mina kollegor, och ingen kan minnas att de stött på detta problem tidigare och ingen ville säga hur det skulle tolkas. Det är upp till varje enskild person och tillfälle.
Så slutsatsen blir att i Örebro är man av den lite mer nitiska naturen i sina tolkningar.

Jag valde att köra Zbee, för att den inte släpper från vare sig föroreningar, växthusgaser eller buller. Den är tyst, klimatsmart och energisnål.
Jag ville helt enkelt göra en insats för stadsmiljö och klimat.

Och tills jag fått svar från Polismyndigheten, hittills har det tagit sju månader, kommer jag parkera på vanliga parkeringsrutor avsedda för betydligt större och skitigare bilar.
(Gott om lediga parkeringsrutor i staden är det som bekant ont om.)

Så kära fossilbilist, bli inte arg för att mitt fordon tagit din plats, nästa gång du ser min Zbee parkerad i Örebro. Jag har verkligen försökt att inte göra det.

Det är myndigheterna som tvingar mig till det.

/Jonas

Om creaprint.se

Jag har jobbat i den grafiska industrins tjänst sedan 1983. Jag har hunnit gå igenom fotosättning, de första digitala scannrarna, desktop publishing, PageMaker, QuarkX-press, Acrobat, InDesign, Photoshop, triplex, quadroplex, arkoffset, rulloffset, trådbindning, limbindning, wire-o, klammerhäftning, ICC-profiler, color management, utskjutning, seglaminering, variabeldata, och mycket mer.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.