Norstedts Kartor har hittat rätt väg i miljöfrågan.

Norstedts kartor som idag ägs av Storytel har under en rad av år samarbetat med STIGE för att utveckla sin kartproduktion. Det handlar ibland om Atlaser, ibland om Fjällkartor för Lantmäteriet och ibland om vägkartor.

Pedro Pettersson, chef för Norstedts Kartor, berättar att de inte i första hand valt STIGE vare sig för solcellselen till produktionen eller för tågtransporterna, utan för att det helt enkelt alltid fungerat så bra så länge.

”-Ta vår senaste Fjällkartsproduktion som ett exempel. Vi ville byta papper till ett bättre alternativ ur hållbarhetsynpunkt och även öka återgivningen av alla höjdkurvor och andra detaljer som är så viktiga att de syns bra på kartorna. Det arbetet hade vi absolut inte klarat på den korta tid vi hade på oss om det inte hade varit för STIGE´s medverkan”, säger Pedro.
”-Vi hade sneglat på ett material som våra konkurrenter använder, men vi tyckte det var för grovt, fibrerna i materialet störde återgivningen. När STIGE hjälpte oss med att testa Polyartmaterialet och det gav ett så bra resultat kände vi att vi var hemma. När vi senare presenterade faktiska provtryck för vår uppdragsgivare, Lantmäteriet, så blev de nästan lyriska. De hade aldrig sett ett så bra tryck hävdade de.   Nu hade vi äntligen hittat ett mer hållbart material som gav bättre resultat och dessutom kändes skönt i handen,” fortsätter Pedro.

Fjällkoartor 2017

När jag frågar honom om hur han ser på miljöaspekten så tvekar han inte,
”-Miljön är alltid viktig för oss. Vi lever kvar med den relativt stränga miljöpolicy som vår förra ägare, KF, hade. Och vi finner ingen anledning att tumma på det. För oss har miljön givetvis ett pris, sedan kan det ligga på olika nivåer från fall till fall”, poängterar han.
”-I fortsättningen ska vi bli duktigare på att märka våra produkter med de miljömärkningar de har, för att visa våra kunder att de gjort ett bra val när de köpt någon av våra produkter.
-Vi tycker det är viktigt att vi kan dra vårt strå till stacken för en bättre jord. För vi avbildar den ju på sätt och vis i våra produkter och då känns det extra trevligt att veta att vi gör vad vi kan för att inte smutsa ned den i onödan,” avslutar Pedro.

Innan vi säger hej då och avslutar intervjun, meddelar han att de även ska se över om inte fler av deras produkter kan produceras hos STIGE, nu när digitaltrycket kommit i gång.

Det låter som ljuv musik i mina öron och jag är nöjd med att vi bidragit till att visa vägen till ett mer klimatsmart sätt att producera kartor.

/Jonas Jernberg
2017-03-06

Om creaprint.se

Jag har jobbat i den grafiska industrins tjänst sedan 1983. Jag har hunnit gå igenom fotosättning, de första digitala scannrarna, desktop publishing, PageMaker, QuarkX-press, Acrobat, InDesign, Photoshop, triplex, quadroplex, arkoffset, rulloffset, trådbindning, limbindning, wire-o, klammerhäftning, ICC-profiler, color management, utskjutning, seglaminering, variabeldata, och mycket mer.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.