Den senaste tiden har vi bombarderats med information om att e-boken kommer att ta död på den traditionella pappersboken. Och att den kommer gå samma öde som CD-skivan gjort i musikvärlden.
Nu visar den senaste rapporten publicerad på licence direct att så inte är fallet.
E-bokens försäljningssiffror i Nordamerika fortsätter att öka men verkar ha planat ut. Under de åtta första månaderna 2103 steg försäljningen med 4,8%.
Den dödshotade pappersbokens försäljningssiffror steg under motsvarande period med 10%. Så statistiken visar att pappersboken växer snabbare än e-boken nu när konsumtionen börjar komma igång efter många års lågkonjunktur.
Den största ökningen för e-boken skedde under 2012 då Amazon.com för första gången sålde mer e-böcker än pappersböcker, mycket tack vare en intensiv reklamkampanj med Kindle-läsplattan. Men efter det har alltså försäljningen planat ut.
Vidare visar rapporten att 25 av topp 100 Kindle-titlar på Amzon.com var självpublicerade. Det kan vara ett tecken på att fler bra titlar får möjlighet att nå ut till konsumenterna tack vare e-boken. Fler oberoende småförlag och enskilda författare ges nya möjligheter att nå sin publik. Och det gillas tydligen av läsarna.
I rapporten framgår också att pappersboken står sig stark och hela 70% av konsumenterna INTE kommer ge upp pappersboken inom den närmsta framtiden.
Läs hela rapporten här>>
Jag är personligen övertygad om att bara man erbjuder konsumenterna de böcker de vill läsa så spelar det mindre roll i vilken form de läses. På en läsplatta eller på papper. Det är innehållet som är avgörande.
”Content is King!”
/Jonas