Att bjuda in kompetens tidigt i processen när det ska produceras en trycksak är ofta avgörande för framgången.
Det finns så många fällor att falla i. Ju mer kunskap om hela processen du har desto färre blir dikeskörningarna.
Om du själv inte besitter all denna kunskap så bjud in den som kan komplettera luckorna.
Vet du t.ex. att papper som ska tryckas måste acklimatisera sig ca tre dagar till en vecka innan det kan tas in i maskinen. Därav bör tryckeriet få tid på sig att få hem pappret och låta det få anpassa sig till luftfuktigheten i produktionen.
Har man för bråttom kan de investeringar du gjort tidigare (layout, copy, foto) riskeras av att boken eller katalogen inte bli som du tänkt dig.
Andra exempel är att rätt format, sidantal, papperskvalitet, ytvikt, bindnings- och tryckmetod kan avgöra om investeringen blir så lönsam som möjligt.
Jag vet att tidsramarna blir snävare och snävare och då krävs det att inget i processen får gå fel. (om du inte har tid att göra rätt första gången… när har du då tid att göra rätt?) Då kan du genom att låta den rätte komma in i rätt tid nå framgång.
Så nästa gång du planerar en bok eller trycksak, kontakta en som kan.
/Jonas