I samspel med en av våra kunder, Bokningsbolaget

I går, den 19:e mars, hade jag ett intressant samtal med Bokningsbolagets VD, Leif Bergström.
Anledningen till detta var att jag under alla de år vi samarbetat kring deras katalog alltid varit nyfiken på deras framgångssaga. Och nu kunde vi äntligen få till det där samtalet vi planerat sedan länge.

Bokningsbolaget är marknadsledande när det gäller att förmedla bokningar i samband med konferenser, möten och events i hela världen.

Leif är en av företagets grundare och han är VD, eller som han själv uttrycker det, allt mellan vaktmästare och VD. Det hela började med att Leif som alltid varit inbiten seglare startade ett företag för att sköta förmedling av seglingskonferenser tillsammans med två kompanjoner. 1992 gick deras bolag, Konferensbokarna, samman med Bokningsbolaget, vilket var ett företag som i huvudsak ombesörjde överbokningar från sin egen konferensanläggning. I samband med detta var de nu sju delägare, varav tre av dem fortfarande verkar i företaget.

De har under sin resa haft sin verksamhet på olika adresser i Stockholm. De började på Artellerigatan, sedan gick flytten till Lützengatan, därefter Skeppargatan, Thorstenssonsgatan och senast till Nacka Strand.
-Vi har alltid sett våra flyttar som en del i utvecklingen och det har också förstås varit nödvändigt sett till hur vi vuxit numerärt. Bokningsbolaget har aldrig varit så stort som vi är just nu, säger Leif.

Ända från början har Leifs och hans kompanjoners personliga engagemang för välgörenhet gått som en röd tråd genom företaget. Det har resulterat i att de skänkt 30-50% av sin årliga vinst till Röda Korset, Rädda Barnen och Världsnaturfonden.
-Ja, det är något vi är stolta över, säger Leif. Det innebär att vi idag är det företag som skänker mest av vår vinst i procent räknat av alla företag i Sverige. Och det är en självklarhet för oss. Det känns framförallt bra för oss själva att gå till jobbet med den vetskapen. Även om vi inte alltid offentligt slår oss själva för bröstet, som vi kanske borde göra.
-Och vi vet också att merparten av våra kunder känner detsamma när de vet att de är med och bidrar till en bättre värld. Det är ju något som kommer fler till godo, menar Leif.

Hur ser då Leif och hans kollegor på framtiden för Bokningsbolaget?
Då branschen står inför nya utmaningar och därmed förändring.

-Vi ska fortsatt vara duktiga på att ta hand om våra kunder på bästa möjliga sätt, poängterar Leif. Vi som lever tätt tillsammans med våra kunder vet att köpbeteendet har ändrat sig och vi bedömer att företagens behov har blivit mer spretiga, på ett positivt sätt. De ställer allt högre krav på flexibilitet, engagemang och vår förmåga att möta upp deras behov.
-I bland går vi till och med in och ställer frågan, Varför? Varför ska ni ha just den här aktiviteten, vad är syftet och vad är målsättningen? Och inte så sällan så kommer vi tillsammans med kunden fram till en lösning som ser annorlunda ut, mot den ursprungliga förfrågan de kom till oss med.
Det har under alla våra 35 år varit vår nyckel till framgång. Vi hade helt enkelt inte överlevt så länge utan den förmågan.
Och idag ställer det lite annorlunda krav på våra medarbetare. De agerar idag lite mer proaktivt, och deras förmåga att sätta sig in varje enskild kunds situation kommer vara avgörande för vår fortsatta framgång, menar Leif.

Nu glider samtalet mer över på hur det egna bolaget ska behålla och öka sin medvetandenärvaro hos marknaden.
-Vi tror fortfarande starkt på vår Konferenskatalog som vi tillsamman med er producerar varje år. Den är på något sätt navet i alla andra marknadsaktiviteter vi gör.
När vi gör radioreklam ökar möjligheten att lyssnaren får en imaginär bild av oss och när den sedan finner katalogen på kontoret så realiseras den bilden.
Samma sak när vi gör aktiviteter på webben. Där finns också kopplingen till katalogen som över 20 000 befintliga, vilande och förhoppningsvis nya kunder får via posten en gång per år.
-Katalogen har även annan viktig funktion. I och med att personer är rörliga och byter arbetsgivare, skiftar roller och adresser så får vi alltid en möjlighet att uppdatera vår kunddatabas, tack vare de returer som kommer tillbaka till oss i samband med utskicket av katalogen. Det innebär i sin tur att vi vet var våra målgrupper befinner sig så vi kan nå dem med våra budskap och erbjudanden.
Det vinner våra kunder som medverkar i katalogen också på.

På frågan hur Katalogen passar in i Bokningsbolagets miljö och klimatengagemang så svarar Leif att det är tackvare att den kan produceras med så litet klimatavtryck, så går den ekvationen ihop.
-Vi klimatkompenserar för det avtryck som hela processen trots allt innebär. Så vi ser inga problem i det. Självklart är det något vi hela tiden håller koll på och utvecklar. Allt kan bli bättre.

-Apropå klimatkompensation, så erbjuder vi våra kunder att hjälpa till med att klimatkompensera för de avtryck som deras konferensaktiviteter medför. Hittills har det tyvärr varit en svag respons från företagen. Men vi hoppas och tror att den debatten som nu förs ska ändra på det. Och vi står mer än gärna till tjänst med att hjälpa till. Men jag vill poängtera att vi tvingar ingen, engagemanget måste komma inifrån, som det gjort hos oss, avslutar Leif.


Leif Bergström, Foto: Anne Dalström

Personligen hoppas jag att Leif får rätt. Och vi på STIGE är både glada och stolta att samarbeta med ett så smart, engagerat och klimatfokuserat företag som Bokningsbolaget.
Vi ser fram emot att sätta tänderna i 2020 års katalog.

 

Jonas Jernberg 2019-03-20

Om creaprint.se

Jag har jobbat i den grafiska industrins tjänst sedan 1983. Jag har hunnit gå igenom fotosättning, de första digitala scannrarna, desktop publishing, PageMaker, QuarkX-press, Acrobat, InDesign, Photoshop, triplex, quadroplex, arkoffset, rulloffset, trådbindning, limbindning, wire-o, klammerhäftning, ICC-profiler, color management, utskjutning, seglaminering, variabeldata, och mycket mer.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.