Nytt format-Ny formgivning-Nytt omfång-Större besparingar

Inför 2013 års katalog fick jag i uppdrag av ansvarig på STF (Svenska Turistföreningen) att göra deras katalog; Bo hos STF, väsentligt billigare. Utan att för den delen göra avkall på kvaliteten.
Efter några möten där vi resonerade kring uttryck, tradition och medlemmarnas förväntningar presenterade jag ett förslag.

Förslaget i sin ursprungliga form innebar att vi genom att ändra formatet och formgivningen kunde reducera antalet sidor med 30% med bibehållet innehåll.
Detta fick till följd att STF sparar mycket pengar bara på tryckningen, tack vare mindre pappersåtgång.
Dessutom innebär det att distributionen blir billigare till följd av lägre totalvikt.
(den besparingen har jag inga siffror på men kunden har sagt mig att besparingen var betydande)
När sedan STF valde att utöka antalet sidor så resulterade det i att de fick in än mer information men ändå till lägre kostnad än om de valt att ha kvar tidigare format.

Sedan känns det ju hur bra som helst att vi dessutom sparar på resurserna.
Det tjänar vi alla på.

För några dagar sedan när vi träffades igen för ett återkopplingsmöte efter leverans berättade de för mig att formatförändringen och den nya layouten tagits emot väl av deras medlemmar.

Vi är förstås stolta över att vara en del av något som utvecklats till det bättre och att vår kunds kunder blir nöjda.

Tack för förtroendet!

/Jonas

Om creaprint.se

Jag har jobbat i den grafiska industrins tjänst sedan 1983. Jag har hunnit gå igenom fotosättning, de första digitala scannrarna, desktop publishing, PageMaker, QuarkX-press, Acrobat, InDesign, Photoshop, triplex, quadroplex, arkoffset, rulloffset, trådbindning, limbindning, wire-o, klammerhäftning, ICC-profiler, color management, utskjutning, seglaminering, variabeldata, och mycket mer.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera